Onderzoek uitgelegd
Wetenschappelijke factcheck: is een studentenjob nefast voor je studies?
Enorme aantallen studenten en scholieren werken als jobstudent. Maar heeft studentenarbeid dan geen nadelen voor hun studievoortgang? UGent-wetenschappers brachten het onderzoek hieromtrent samen in een publicatie in het hoog-impactvakblad Journal of Economic Surveys.
De onderzoekers bestudeerden 48 wetenschappelijke publicaties op zoek naar een rode draad in de literatuur omtrent studentenarbeid en studie-uitkomsten. In 42 studies is de balans duidelijk negatief: studenten met een baan zijn minder succesvol in (bepaalde facetten van) hun studies. De zes andere studies vinden ofwel geen verband, ofwel zowel positieve als negatieve verbanden.
Wat zeer opvallend is, is dat studentenarbeid tijdens een opleiding in het hoger onderwijs de studieprestaties sterker lijkt te schaden dan studentenjobs tijdens studies in het secundair onderwijs. Een mogelijke verklaring is dat hogere studies uitdagender zijn en daarom moeilijker te combineren zijn met studentenarbeid.
De wetenschappelijke studies zijn het er niet over eens of studenten met een baan minder vaak een diploma halen. Waar wel consensus over lijkt te bestaan, is dat wie werken en studeren combineert in het hoger onderwijs gemiddeld meer jaren nodig heeft om het diploma te behalen.
De ene studentenbaan is de andere niet. Doorheen de wetenschappelijke evidentie komt duidelijk naar voren dat vooral studenten met intensieve jobs (meer dan acht uur werken per week) het moeilijk hebben om dezelfde prestaties te leveren als studenten zonder een job.
Meer info
De wetenschappelijke publicatie in Journal of Economic Surveys is hier terug te vinden.
Binnen UGent@Work is er ook heel wat onderzoek naar wat studentenarbeid betekent voor je studies op Vlaamse data. Zo blijkt uit onderzoek bij Vlaamse studenten dat het belangrijk is waar studenten met een baan hun prioriteiten leggen. Deze studenten werden bevraagd in welke mate zij primair georiënteerd waren richting hun studies dan wel richting de arbeidsmarkt. Studenten die meer gericht waren op hun job en er meer bevrediging in vonden dan in hun studies, waren typisch de studenten bij wie hun studieprestaties meer negatief beïnvloed werden door hun studentenarbeid. Studenten die hun studies met een baan combineerden, maar zich in de eerste plaats identificeerden met hun studies, ondervonden geen negatieve impact op hun studieprestaties.
Via de vertraging van de studievoortgang kan studentenarbeid een negatief indirect effect hebben op de latere carrière, aangezien werkgevers hier rekening mee houden. Maar er kan ook een direct positief effect zijn. Zo blijkt uit onderzoek dat gepubliceerd werd in Economics of Education Review dat wie een studentenjob deed, later bij het solliciteren wordt gezien als gemotiveerder, volwassener en ambitieuzer door werkgevers.
De conclusie voor de student (en diens ouders) is dus een beetje dubbel, maar meer is dus niet altijd beter.