Onderzoek uitgelegd

Studenten met hevig smartphonegebruik scoren slechter bij examens aan universiteit


Reeds vele jaren wordt multitasken met de smartphone gezien als een drempel om goede resultaten te halen. Onderzoekers van de UGent en UAntwerpen onderbouwen deze vrees nu met cijfers op basis van longitudinaal onderzoek. Het werd gepubliceerd in toptijdschrift New Media & Society.


Gedurende de drie academiejaren werden 1637 studenten uit 11 studieprogramma’s verspreid over 2 Vlaamse universiteiten (UGent en UAntwerpen) bevraagd omtrent hun smartphonegebruik. Deze bevindingen werden vervolgens gekoppeld aan hun examenresultaten. De onderzoekers beschikken zo, als enige ter wereld, over longitudinale data die de samenhang tussen smartphonegebruik en studieresultaten opvolgen over de tijd.


Doordat de studenten meerdere opeenvolgende jaren werden ondervraagd, kunnen de onderzoekers niet alleen het verschil in smartphonegebruik tussen studenten onderling maar ook de evolutie die studenten doormaken in hun smartphonegebruik doorheen de tijd gebruiken in onze analyses. Bovendien laat het toe uit te zuiveren voor kenmerken die vast zijn, zoals intelligentie, die eerdere analyses vertekenden.


Meer buizen


Concreet vulden de studenten een vragenlijst in waarin hen onder andere werd gevraagd hoe vaak zij hun smartphone gebruikten voor negen verschillende activiteiten (zoals muziek beluisteren en foto’s nemen). Ieder jaar werden zowel de eerstejaarsstudenten bevraagd als zoveel mogelijk studenten die eerder deelnamen aan de bevraging.


De onderzoekers zijn heel duidelijk: studenten die hun smartphone intensiever gebruiken, behalen lagere punten. De negatieve invloed van intensief smartphonegebruik wordt ook weerspiegeld in meer “buizen”. Studenten met een lager dan gemiddeld smartphonegebruik slaagden voor 69.8% van hun afgelegde examens, terwijl de studenten met een bovengemiddeld smartphonegebruik slechts voor 61.3% van hun examens slaagden.


Uit eerder onderzoek blijkt dat studenten hun smartphone eerder zien als een bron van ontspanning dan als een werkinstrument. Verder kan de wens om via de smartphone niks te missen van wat zich online afspeelt en in interactie te zijn en blijven met iedereen (‘FOMO’ of ‘fear of missing out’) leiden tot een gebrek aan (studie)focus. Ook kan het voortdurende heen en weer switchen tussen studieactiviteiten en activiteiten op de smartphone zorgen voor cognitieve overbelasting en inefficiëntie.


Ten slotte hangt een hoog smartphonegebruik ook samen met slechtere slaapkwaliteit, waarvan we eerder aantoonden dat dit een drempel voor goede studieprestaties is.


Vooral voor entertainment


Over het algemeen gaven studenten aan tijdens het studeren gemiddeld 3 à 4 keer per uur hun smartphone te checken. Tijdens een uur les in de aula blijkt dat zelfs 5 à 6 keer per uur te zijn. Uit de bevraging blijkt dat ongeveer 60% van studenten hun smartphonegebruik gericht is op sociale interactie via sociale media of messaging. Daarnaast gebruiken studenten hun smartphones vooral voor entertainment. Het aandeel van studiegericht smartphonegebruik daarentegen is eerder beperkt.


Het profiel van hevige smartphonegebruikers verschilt niet enkel op het vlak van smartphonegebruik van het profiel van studenten die hun smartphone minder gebruiken. De subgroep van studenten met een bovengemiddeld smartphonegebruik bevat significant meer studenten met een migratieachtergrond. In deze groep is logischerwijs Nederlands ook minder vaak de voertaal thuis.


Wanneer de onderzoekers enkel rekening houden met de evolutie die studenten doormaken in hun smartphonegebruik, vinden ze dat enkel smartphonegebruik tijdens de les gepaard gaat met lagere examenscores.


Meer info


De wetenschappelijke publicatie in New Media & Society is hier terug te vinden. Deze bouwt verder op een eerdere publicatie waarin Stijn Baert en zijn collega's via andere econometrische technieken het causale verband tussen smartphonegebruik en studieresultaten ingeschat hebben. Samen met Simon Amez schreef hij ook een systematisch literatuuroverzicht omtrent dit onderwerp. Zij deden, ten slotte, ook onderzoek naar de samenhang tussen smartphonegebruik en slaapkwaliteit onder studenten.