Onderzoek uitgelegd
Langdurig werklozen door de ogen van recruiters: minder gemotiveerd, minder getalenteerd en moeilijker op te leiden
Eerder internationaal onderzoek toonde aan dat werkgevers aarzelen om langdurig werklozen aan te werven. Hoe langer werkloos, hoe minder kans op een positieve reactie bij het solliciteren. Wetenschappers van de UGent, KU Leuven, VUB en University of Oxford onderzochten waarom dat zo is. Hun onderzoek werd gepubliceerd in het gezaghebbende vakblad European Sociological Review.
De resultaten van het onderzoek bevestigen de eerdere bevindingen: kandidaten die langer werkloos zijn, worden door recruiters veel minder gemakkelijk uitgenodigd voor een jobgesprek.
Recruiters worden bij het oordelen over jobkandidaten geconfronteerd met zeer beperkte informatie. Zij gebruiken dan de informatie waar ze wel over beschikken om andere zaken die hen interesseren te voorspellen. Wat uit het onderzoek zeer duidelijk naar voren komt, is dat recruiters langdurige werkloosheid zien als een signaal van lagere motivatie. Dit blijkt veruit de belangrijkste reden waarom langdurig werklozen vaker meteen worden afgewezen bij het solliciteren.
Verder zien werkgevers langdurig werklozen als minder verstandig, minder sociaal vaardig, minder mee met recente technologieën en minder gemakkelijk op te leiden. Ook deze percepties wegen duidelijk door in het afwijzen van langdurig werklozen, zij het minder dan de associatie van werkloosheid met motivatie, zo toont het onderzoek.
Een laatste fenomeen dat blijkt te spelen, is wat men in de literatuur “rational herding” noemt. De recruiters in het onderzoek besloten dat langdurig werklozen vast al veelvuldig afgewezen werden door andere bedrijven. Met andere woorden, andere werkgevers waren er blijkbaar al achter gekomen dat deze kandidaten onvoldoende productief zouden zijn. Zodoende was het weinig rationeel hen uit te nodigen voor een jobgesprek.
Advies voor langdurig werklozen
Het onderzoek toont aan dat werklozen er alle belang bij hebben om in hun cv en motivatietekst in het bijzonder elementen op te nemen die hun motivatie signaleren. Instanties die werklozen begeleiden dienen dit dan ook te benadrukken. Het lijkt daarbij te moeten gaan om werkmotivatie en niet om algemene (sociale) motivatie. Uit bijkomende analyses blijkt immers dat het opnemen van vrijwilligerswerk door langdurig werklozen niet helpt om het negatieve signaal van langere werkloosheid te compenseren.
Methode
De resultaten zijn gebaseerd op een experiment waarbij 219 recruiters een oordeel velden over vijf fictieve sollicitanten. Deze sollicitanten verschilden van elkaar in geslacht, opleidingsniveau, werkervaring, sociale activiteiten en werkloosheidsduur (van 1 tot 36 maanden). Elke deelnemer kreeg andere sollicitanten voorgeschoteld. De deelnemers rangschikten deze kandidaten en gaven aan in welke mate ze deze zouden uitnodigen voor een jobgesprek. Daarnaast beoordeelden ze de sollicitanten op acht kenmerken (waaronder ingeschatte motivatie en intellectuele en sociale vaardigheden). Via een econometrisch model kon dan nagegaan worden in welke mate de samenhang tussen werkloosheidsduur en kansen op een jobgesprek kan verklaard worden door percepties omtrent deze acht kenmerken.
Meer info
De wetenschappelijke publicatie in European Sociological Review is hier terug te vinden. Deze bouwt verder op een eerdere publicatie waarin Stijn Baert via een praktijktest het effect van een gat op het cv onderzocht.