void
.
![]() | In de oplossing van hoofdstuk2 staat (bijna) alle code voor het gedrag van de auto in de methode act(). Een betere aanpak hiervoor voegt nieuwe methodes toe voor elke deelfunctionaliteit. Voeg de methodes naarRechts() en inhalen() toe. Gebruik de nieuwe methodes om hetzelfde gedrag te beschrijven. |
![]() | We gaan nu verder met het scenario Fatcat. Werk alles uit in de klasse MyCat. |
Pas het gedrag van de kat aan en controleer met "run" dat beide activiteiten willekeurig worden afgewisseld.
Voeg ook een tweede kat toe. Wat is het verschil ?
![]() | Vertrek van het scenario leaves-and-wombats (dit is een kopie van het boek-scenario uit hoofdstuk 1)
Zoek een methode van WombatWorld waarmee je eenvoudig de wereld kan initialiseren met wombats en bladeren. Bewaar deze wereld. |
Greenfoot.isKeyDown(..)
werkt enkel in "Run"-mode. Pas dus het 'gedrag' van de wombat aan en test de methode in "Run"-mode. Merk op dat alle wombats reageren op elke pijltjestoets.
if
-statements of een vernestelde if-else
.
90
ingeeft, zal de beweging van de wombat behouden blijven.
if...else
- het bewegen moet je behouden!) . De wombat eet nu geen blaadjes meer.
leavesEaten = leavesEaten + 1;Tot slot laat je de wombat een willekeurige richting "kiezen", nàdat hij een blaadje heeft opgegeten..