Ongevallen en gevaren
Voorlopers ongevallen
(Bron)Met voorlopers van ongevallen wordt er bedoeld: onveilige situaties die potentieel kunnen uitdraaien op
een ongeval.
Onderstaande grafieken omvatten de verschillende categoriën die gevaren vormen.
Op één welbepaalde categorie, namelijk spoorlopen, wordt er verder toegespitst omdat dit vaak onderschat
wordt.
De impact van spoorlopen wordt vaak onderschat. In 2021 waren er 591 gevallen van spoorlopers die voor maar liefst 108.988 minuten vertraging gezorgd hebben voor het treinverkeer. Dit komt overeen met meer dan 5u vertraging per dag!
De piek van in 2017 komt overeen met 140.312 minuten vertraging.
Uit een steekproef (Bron) genomen in 2018, bestaande uit 1000 proefpersonen, is gebleken dat:
- 14% van de respondenten in de afgelopen zes maanden aan spoorlopen heeft gedaan
- maar liefst 77% van de respondenten zou spoorlopen aan een overweg indien daar gelegenheid toe zou zijn
Sinds 2015 zijn er verschillende sensibiliseringscampgnes uitgevoerd mensen te waarschuwen over gevaar van spoorlopen.
De laatste 5 jaar lijkt het aantal gestaag af te nemen.
Om het aantal spoorlopers te doen afnemen zijn er reeds verschillende maatregelen getroffen:
Preventie
Hermetisch afsluiten van gevoelige punten van het spoorwegdomein
Borden “verboden over te steken” plaatsen in stations en op perrons
Bewakingscamera’s & alarmsystemen plaatsen aan de inrit van een tunnel
(luidsprekers)
Struikelmatten plaatsen om de toegang tot de meest risicovolle plaatsen
te
verhinderen
Sensibilisering
Sensibiliseringscampagne om het publiek bewust te maken van de gevaren
van
spoorlopen
Pedagogische hulpmiddelen en tools:
- Klasuitstappen
- Presentaties
- Spelletjes
- Veiligheidsaffiches
Repressie
Samenwerking tussen de spoorwegpolitie, lokale politie en Securail om
versterkte
controles uit te voeren aan overwegen
Hotspots van inbreuken worden vaker gecontroleerd op spoorlopers
Boetes tot 4000 euro uitschrijven en eventuele intrekking van het
rijbewijs
Effectieve ongevallen
(Bron)
Infrabel maakt gebruik van ISI of Infrabel Safety Indicators om de evolutie van de spoorveiligheid
te
evalueren.
Deze indicatoren nemen enkel relevante ongevallen op. Dit betekent:
- Elk ongeval waar tenminste één rijdend spoorvoertuig betrokken is met ten minste één dode of één zwaargewonde als gevolg, of
- Relevante schade aan spoorvoertuigen, sporen of andere installaties of het milieu, of
- Belangrijke verkeersstoringen (minimum 6 uur in hoofdspoor)
Voor de jaren 2011 en 2012 is er geen data voor:
- Botsing trein met ander spoorvoertuig
- Botsing trein met obstakel