![]() |
In het handboek en de theorielessen worden een tiental Greenfootscenarios gebruikt, die je kan downloaden op http://www.greenfoot.org/book.
Onderaan staat alle informatie voor de student:
|
![]() | Voor dit labo heb je het scenario Fatcat nodig. Ga op dezelfde manier als hiervoor te werk.
Start Greenfoot op en open vanuit Greenfoot het scenario FatCat. |
Plaats twee Cat-objecten (=instanties van de Cat-klasse) in de CatWorld.
new Cat()
. Als je hierop klikt wordt een Cat-object (=instantie van de Cat-klasse) gemaakt en aan je cursor vastgeplakt. Plaats dit object ergens in de wereld. Herhaal dit voor een tweede Cat-object.
Probeer de knoppen onderaan Act, Run,... Er gebeurt nog niets. Dit wordt pas in hoofdstuk 2 verder toegelicht.
12 5,5 -5 kat p 100 -5,7 0
|
Antwoord voor elke methode op volgende vragen:
|
eat();
Opmerking: In de editor van Greenfoot kan je heel eenvoudig een lijst opvragen met alle beschikbare methodes "op die plaats in de code".
De toetsencombinatie Ctrl-spatie genereert een handig overzicht van alle methodes ('eigen' methodes en geërfde methodes) die je nu kan opvragen. Van zodra je een letter intypt wordt die lijst aangepast. Je krijgt ook extra informatie over de methode in het kader rechts. Als je een methode 'kiest' dan wordt de juiste aanroep van de methode ingevoegd in de broncode. De ; moet je zelf toevoegen.
act()
Pas het gedrag van de kat aan en controleer met "run" dat beide activiteiten willekeurig worden afgewisseld.
Voeg ook een tweede kat toe. Wat is het verschil ?
![]() | Vertrek van het scenario leaves-and-wombats van de boek-scenario/hoofdstuk 1
Zoek een methode van WombatWorld waarmee je eenvoudig de wereld kan initialiseren met wombats en bladeren. Bewaar deze wereld. |
Greenfoot.isKeyDown(..)
werkt enkel in "Run"-mode. Pas dus het 'gedrag' van de wombat aan en test de methode in "Run"-mode. Merk op dat alle wombats reageren op elke pijltjestoets.
if
-statements of een vernestelde if-else
.
90
ingeeft, zal de beweging van de wombat behouden blijven.
if...else
). De wombat eet nu geen blaadjes meer.
leavesEaten = leavesEaten + 1;Tot slot laat je de wombat een willekeurige richting "kiezen", nàdat hij een blaadje heeft opgegeten..
Greenfoot.methodenaam(...)
void
- type