import tkinter as tk #-- constanten: width = 200 heigth = 200 #-- dit is een hulpmethode om kleuren te helpen tekenen #-- als je een kleur wil en je weet uit welke rood/groen/blauw-componenten die bestaat, #-- dan schrijf je #-- rgb(100,0,255) #-- en dan heb je de juiste kleur. #-- Voorbeeld: #-- rgb(255,0,0) is rood #-- rgb(0,255,0) is groen #-- rgb(0,0,255) is blauw def rgb(red,green,blue): return "#%02x%02x%02x" % (red,green,blue) # deze code moet je niet 'ver-'staan, enkel 'laten' staan #-- hoofdprogramma: root = tk.Tk() canvas = tk.Canvas(root, width=width, height=heigth) canvas.pack() #-- verander dit stuk, als je iets ander wil tekenen; #-- nu staan er drie rechthoekjes (eigenlijk vierkantjes) canvas.create_rectangle(20, 40, 40, 60, fill=rgb(255,0,0), outline="") canvas.create_rectangle(40, 60, 60, 80, fill=rgb(0,255,0), outline="") canvas.create_rectangle(60, 80, 80, 100, fill=rgb(0,0,255), outline="") #for i in range(0,200,20): # for j in range(0,200,20): #canvas.create_rectangle(i,j,i+20,j+20,fill=rgb(i,j,(i*j)%256),outline="") # canvas.create_rectangle(i,j,i+20,j+20,fill=rgb(i,j,0),outline="") #-- laat dit stuk staan, zet er niets bij of onder usingIDLE = 0 if not usingIDLE: root.mainloop()