De voedingsartikelen die verkocht worden in de verschillende UGent resto's, kunnen onderverdeeld worden
in categorieën. Deze visualisatie geeft een inzicht in de populariteit van de verschillende
categorieën en de invloed van de artikelen binnen elke categorie. Bovendien kan de populariteit bepaald
worden per maand, per jaar en over de volledige periode waarvoor data beschikbaar is (05/01/2016 —
25/03/2019). Voor elk van deze periodes is een aparte visualisatie voorzien, die beschikbaar is met behulp
van de knoppen Totaal, Jaar en Maand. Daarnaast kunnen de beschouwde artikelen binnen
een categorie aangepast worden aan de hand van de Selecteer categorieën knop. Na het klikken op
deze knop kan er op elke categorie geklikt worden om de gewenste items te selecteren. Bovendien kan een
volledige categorie verdwijnen uit de visualisatie door deze af te vinken.
Beginnend bij het totaal aantal bestellingen per categorie, is het zichtbaar dat artikelen uit de
categorieën Soep, Broodjes en Andere significant meer verkocht worden dan artikelen
uit andere categorieën. Er moet opgemerkt worden dat de categorie Andere alle artikelen bevat die
niet in een andere categorie thuis horen. Zo hoort bijvoorbeeld een Grote Meeneembeker in deze
categorie thuis. Na het verder onderzoeken van deze categorie, is het duidelijk dat de artikelen Kleine
Meeneembeker, Koude Saus, Toeslag Meeneem Basissoep, Toeslag Meeneem
Maaltijdsoep, Vettaks Frieten / Kroketten en Waterbeker de belangrijkste bijdrage
leveren tot de populariteit van deze categorie. Gebruik makend van de knop Analyseer, gevolgd door
het selecteren van Andere Totaal, wordt dit makkelijk zichtbaar in de visualisatie. Een gelijkaardige
vaststelling wordt gedaan bij de Soep categorie, waar Basissoep, Maaltijdsoep en
Soepbroodje het meeste besteld worden. Opnieuw kan deze vaststelling makkelijk gevisualiseerd worden,
deze keer door het aanduiden van Soep Totaal. De derde categorie, Broodjes, heeft een meer
gelijkmatige verdeling in het aantal bestellingen van de artikelen binnen deze categorie.
Aan de andere kant is het zichtbaar dat categorieën als Vis en Fruit een stuk minder
populair zijn. Hierbij valt het vooral op dat dit niet onmiddellijk veroorzaakt wordt door het aantal
artikelen binnen de categorie. Zo telt de categorie Soep 7 artikelen, terwijl de categorie
Fruit 5 artikelen bevat. Bovendien bevat de categorie Vis 37 artikelen met een laag aantal
bestellingen.
Wanneer het aantal bestellingen per categorie per jaar bekeken wordt, door op Jaar knop te klikken,
is een trend zichtbaar in de populariteit van de verschillende categorieën doorheen de jaren. Merk
hierbij op dat de data voor 2019 slechts beschikbaar is tot en met 25 maart. Dat betekent dat het totaal
aantal weergegeven bestellingen significant lager zal zijn in vergelijking met de andere jaren. Een
duidelijk zichtbare trend is bijvoorbeeld de Veggie categorie die door de jaren heen een groter
aantal bestellingen in de wacht sleept. Correlerend met deze vaststellingen, is er een lichte daling in het
aantal bestellingen in de categorieën Vlees en Vis zichtbaar. De promotie van
veggie-maaltijden (bv. veggie donderdag) kan hiervan aan de basis liggen.
Ten laatste kunnen ook de trends overheen de maanden bekeken worden met behulp van de Maand knop.
Hierbij is meteen een duidelijke trend zichtbaar. Bij de start van het academiejaar in oktober is er een
piek in het aantal bestellingen zichtbaar. Daarna neemt het aantal bestellingen maand na maand af tot en met
de examenperiode in januari. Van zodra deze examenperiode achter de rug is, wordt een nieuwe piek bereikt in
maart, waarna het aantal bestellingen opnieuw afneemt richting de examenperiode in juni. Merk op dat een
terugval in april te wijten is aan de paasvakantie, waarin veel studenten geen gebruik maken van de
resto's. Verder is is de zomer, logischerwijze, een rustigere periode.
Ook biedt deze visualisatie de mogelijkheid om de invloed van een artikel op het aantal bestellingen binnen
een categorie te analyseren. Merk op dat de trend van een categorie kan uitgelicht worden door op de
corresponderende naam te klikken in de legende. De Andere Maand analyse geeft inzicht in hoe de
Grote Meneembeker en Kleine Meeneembeker beschikbaar werden in september 2018. Nog in
september 2018, werd de Soep categorie anders onderverdeeld. In plaats van Basissoep en
Maaltijdsoep aan te bieden, wordt Maaltijdsoep of Soep in Grote Portie of
Kleine Portie aangeboden. Dit is duidelijk bij het gebruik van de Soep Maand knop.