League of Legends en Counterpicking
League of Legends is een strategisch spel waarbij je als team van vijf de nexus van de tegenstanders moet vernietigen door gecoördineert samen te werken. Elk team heeft vijf rollen waarbij elke rol tegen dezelfde rol moet spelen van de tegenstanders in een bepaalde lane.

Er bestaan heel wat karakters (champions genoemd) die specifiek bedoeld zijn voor een bepaalde lane. Uiteraard zijn er champions die beter presteren tegen bepaalde champions dan tegen andere. Hier komt de term "counterpicking" van pas. Hierbij probeer je aan de hand van de gekozen champions van de tegenstanders, een champion te kiezen die de grootste winkansen heeft tegen hun team.
Het probleem
Nu bestaan er heel wat sites die deze winkansen weergeven voor bepaalde champions. Toch bestaan er geen sites die de counterpicks betrouwbaar en correct visualiseren voor alle champions. Sites zoals lolcounter zijn subjectief doordat ze door gewone spelers als een vote system opgesteld zijn. In onze visualisatie proberen we deze weer te geven door naar het verschil in sterkte in lane te kijken tegen bepaalde champions.
De dataset
Het vinden van een dataset die deze data objectief en correct bevat was moeilijker dan we dachten. Uiteindelijk vonden we verschillende datasets die alle data bevatte die we nodig hadden via oracleselixir. Echter is dit data over de professionele games en niet over de gewone publieke games. Als gevolg is dit niet zeer representatief voor de gewone gamer, toch worden de gebruikte champions ook gespeeld door de meeste.
Hoe de visualisatie te interpreteren
De visualisatie zelf kan er verwarrend uitzien maar is zeer intuïtief opgesteld. Allereerst kies je dus uw rol en vervolgens uw champion. Hierna krijg je een rechthoekig gebied te zien met heel wat champion icoontjes erop. De x-as stelt de win rate voor, champions die rechts staan (zie de gradiënt die van rood naar groen gaat) hebben een grotere kans om het spel te winnen tegen de gekozen champion. De y-as stelt de lane win rate voor, champions die hoger staan zijn voordeliger in lane dan champions die lager staan (ook hier helpt de gradiënt). De grootte van de cirkels stelt de betrouwbaarheid voor, cirkels die groter zijn zullen realistischer zijn doordat er meer data erover bestaat dan cirkels die kleiner zijn.
Choose your lane
Choose your champion