HOME

het Antwerps kunstkabinet

cantoorOnlangs (21/1/2012) werd in Duitsland een prachtig Antwerps kabinet of cantoor geveild. Hoewel het er niet goed uitzag, was het quasi identiek aan een exemplaar in het Rubenshuis en het kostte maar 4000 euro (zonder kosten). De veilingmeester was niet bepaald behulpzaam qua foto's en dus weten we niet of er initialen of merktekens op staan.

Afmetingen: 134 cm x 87 cm x 40 cm.

Er scheelden wel een paar dingen aan. In de achttiende eeuw is er beslag op de sloten van de lades en het deurtje van het perspectiefje gezet. Hier en daar ontbrak ivoor, schildpad en ebbenhout. De schilderijen uit het perspectief ontbraken. En het secreetje zit wellicht geblokkeerd. Echter geen onmogelijk restauratie! gerestaureerd is zo'n meubeltje onbetaalbaar.

secreet

 

 

 

 

 

 

 

 

Twee schilderijen van Hendrick Bloemaert die er mooi bij pasten gingen veel meer:

WittgensteinBloemaert, Hendrik (1601/02 - 1672). Portrait einer Dame Familien v. Wittgenstein / v. Kessler. Zugeschriben. 74 cm x 54,5 cm. Signiert "Henr: Bloemaert fc" Datiert A(nn)o 1653. Die Dame angeblich 34 Jahre alt. Gemälde Öl auf Holz: 6500 euro zonder kosten.

WittgensteinBloemaert, Hendrik 1601/02 - 1672: Portrait wohl Baron von Wittgenstein. Zugeschrieben. 74 cm x 59 cm. Öl auf Holz. Signiert "Henr: Bloemaert fc" Angeblich war der Herr 37 Jahre alt A(nn)o 1653. Gegenstück zu Los Nummer 202: 10.000 euro zonder kosten

Wie zei ook weer dat er zelfs in tijden van crisis geen koopjes meer zijn? Dergelijk dubbelportret ging enkele jaren geleden het tienvoudige.

Alleen al het feit dat Joost Van den Vondel een gedicht aan hem opdroeg zou elke verzamelaar dol moeten maken. Los van de kwaliteit en de datering. De portretten van Hendrick Bloemaert zijn immers zijn interessantste werk. Veilingmeesters die dergelijke pendanten los van elkaar proberen te veilen verdienen lijfstraffen. Maar tja bij Auktionshaus Homm zijn het ook rommelaars.

Ander werk van Hendrick Bloemaert: 1, 2, 3.

Back to TOP © Copyright, all rights reserved, 2011